At blive folkeskolelærer er et af de bedste valg jeg har truffet i mit liv

Mit arbejde, min hverdag. Den bliver gennemtæsket i medierne på daglig basis. Jeg er lærer i den danske folkeskole. Jeg er god til mit arbejde. At blive folkeskolelærer er et af de bedste valg, jeg har gjort i mit liv.

Men bare i april 2015 har både dr.dk, Politiken, Børsen og Berlingske bragt negativt ladede artikler om folkeskolen. Der er kronikker, udtalelser, undersøgelser og debatindlæg om den tilsyneladende helt forfærdelige danske folkeskole. Lærerne er for dovne, de brokker sig, eleverne keder sig, og toiletterne – ja, dem tør jeg slet ikke skrive noget om.

Trivselsmålinger og Pisa-undersøgelser er en del af skolen. Men langt fra hele sandheden.

Hvor er lærerne henne i debatten?

Hvor er den lærerstemme, der også fortæller om alt det gode, der foregår i folkeskolen, alt det, der lykkes?

Det er da rigtigt, at ikke alt er rosenrødt i folkeskolen. Men jeg synes, at vi – lærere og medierne – skylder de mere end én million danskere, hvis børn går i folkeskolen, at tegne et mere nuanceret billede af skolen.

En lærer underviser. En lærer opstiller mål for, hvad børnene skal lære. En lærer finder materialer, som børnene kan arbejde med for at opnå målene. Men en lærer gør så meget mere.

Som en blæksprutte

Nogle gange er jeg ”sygeplejerske”, renser sår, forbinder forstuvede ankler. Andre gange er jeg ”serviceassistent” – spidser blyanter og lærer børnene at vride en karklud op, og andre gange fungerer jeg næsten som socialrådgiver.

I Carlas tilfælde, hvor Sandra låner hendes viskelæder uden at spørge først, er det en kombination af min lærerfaglighed og ovenstående. For som resultat sætter Carla i et hyl.

Hun sidder på sin plads. Er ikke til at rokke. Jeg genner stille og roligt resten af klassen ud af rummet og ind på skolens bibliotek. Her venter de, mens jeg går tilbage til hende.

Udfordret på mange planer

Carla hyler stadig. Ikke som gråd. For hun er rasende. Det er en høj, skarp lyd, og jeg har lyst til at holde mig for ørerne. I stedet går jeg hen til hende. Taler med lav stemme. Går igen og kommer tilbage efter et par minutter. Nu er der ved at være hul igennem. Jeg kan se det på hendes øjne. I det mindste har hun ikke reageret fysisk denne gang.

Carla overgiver sig og kaster sig hulkende ind i mine arme. Hun stoler på mig. Men når alt brænder sammen i hendes hjerne, kan hun ikke stoppe sin reaktion. Carla har ingen diagnoser og er på papiret et helt almindeligt barn. Men det er ikke min oplevelse af hende. Hun er udfordret på mange planer.

Jeg har gjort en forskel for Carla og hendes familie. Jeg har gjort mit arbejde. Og jeg har gjort mit arbejde godt. Carla har det godt på sin nye skole. Hun har fået overskud. Gråden er stilnet af. Det handler om at se det enkelte barn og at reagere, når barnet har behov for det.

At gøre en forskel

Hvis jeg havde pladsen, ville jeg fortælle jer om alle de fantastiske historier om folkeskolen, som jeg og mine kolleger hver dag er en del af.

Jeg ville fortælle om, hvor glad jeg blev, da Freja med strålende øjne fortalte mig, at hun nu har fundet ud af at løse ligninger, om dengang Andreas selv løste en konflikt uden voksen hjælp, og om dengang Sofie fortalte, at hendes far drak, og om hvordan jeg hjalp hende.

At gøre en forskel for Carla, Freja, Andreas og Sofie er det, der driver mig. Derfor skærer det mig i hjertet at se det billede, medierne tegner af folkeskolen. For der er en tydelig konflikt mellem det billede, medierne og politikerne tegner af folkeskolen, og min og børnenes hverdag.

Drop skræmmebillederne

Så kære journalister og politikere: Drop de negative skræmmebilleder. Kom ud og besøg mig og se, hvor godt det faktisk går. Få syn for sagn, så vi sammen kan fortælle, hvad folkeskolen faktisk kan.

Og kære kolleger: Fortæl om jeres hverdag. Bidrag til den offentlige fortælling om den danske folkeskole. Husk succeserne og vær med til at skabe et realistisk billede af den hverdag, vi hver dag inviterer 560.000 børn ind i.

Bragt i Jyllands Posten d. 10.5.2015

http://jyllands-posten.dk/debat/breve/ECE7693494/At-blive-folkeskolel%C3%A6rer-er-et-af-de-bedste-valg-jeg-har-truffet-i-mit-liv/

Kommentarer