Du er ikke uddannelsesparat, men du kan jo blive tømrer.

Den uddannelsesparathedsvurdering der bliver foretaget i 8. klasse taler erhvervsuddannelserne ned, fordi det kræver et karaktergennemsnit på 4 at blive erklæret uddannelsesparat, men ikke for at komme ind på erhvervsuddannelsen.

Eleverne i min 8. klasse er oppe at køre. De har svært ved at samle sig om de matematikopgaver, de skal arbejde med. Lige om lidt skal de have deres første rigtige karakter og det er en nervepirrende oplevelse.

Min kollega prøver at holde styr på tropperne, mens jeg sidder i et lille lokale ved siden af. Her kan jeg få ro til en samtale med hver enkelt elev om deres karakter.

Her sidder jeg med Maria. Maria der altid er velforberedt, altid har styr på sine ting, altid knokler uden at kny og altid er smilende og sød. Men matematik har hun svært ved.

Hun smiler stadigvæk da hun får sine karakterer at vide, men jeg kan se et lys blive slukket i hendes øjne. Det giver mig et stik i hjertet, selvom jeg har prøvet at fortælle hende, at jeg værdsætter hendes arbejde og hvor meget hun har rykket sig.

Men jeg er nødt til at slukke lyset i hendes øjne endnu engang, når jeg til den kommende skole-hjem-samtale skal fortælle hende og hendes forældre, at hun ikke er uddannelsesparat, da hendes karaktergennemsnit ligger under 4.

Det står på undervisningsministeriets hjemmeside: ” I 8. klasse vurderes elever at være uddannelsesparate, når de har et gennemsnit på mindst 4 af standpunktskarakteren.”

Udover de faglige forudsætninger, skal vi vurdere en række personlige og sociale forudsætninger, såsom ansvarlighed, mødestabilitet og samarbejdsevne. Man kan blive vurderet ikke-uddannelsesparat både pga. faglige, sociale eller personlige forudsætninger.

Uddannelsesparathedsvurderingen (ja, smag lige lidt på ordet…) skal sikre, at de svageste elever får vejledning fra Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU). Denne individuelle vejledning skal være med til at gøre eleven klar til at gennemføre en uddannelse og mindske frafald senere hen.

I 9. Klasse kan man godt blive vurderet uddannelsesparat med et karaktergennemsnit under 4, hvis man vælger en erhvervsuddannelse, hvor optagelseskrav er 02 i dansk og matematik.

Forstå mig ret, jeg har intet imod at sikre de elever vejledning, der har behov for det. Men jeg står i en situation, hvor jeg skal kalde en elev ikke-uddannelsesparat, selvom jeg mener det modsatte. For Maria opfylder alle de andre forudsætninger for at være uddannelsesparat. Og hun ønsker en erhvervsuddannelse, hvor der ikke kræves et karaktergennemsnit på 4.

Men nu skal jeg forklare hende ”Du er ikke uddannelsesparat nu, men bare rolig, du kan sagtens tage en erhvervsuddannelse efter 9.” Det er her jeg føler, at jeg taler hendes valg af erhvervsuddannelsen ned.

For ord skaber billeder. Og ikke-uddannelsesparat er et stærkt ord. Risikoen er, at vi skaber et billede af, at man ikke behøver at være uddannelsesparat for at tage en erhvervsuddannelse.

Og selvom jeg vil gøre alt for at skabe et andet billede i den personlige samtale, hjælper mig systemet uddannelsesparathedsvurdering ikke med det.

Og hvor er vejledningsindsatsen for de elever der er uddannelsesparate, har valgt gymnasiet, men egner sig bedst til en erhvervsuddannelse?

Kære Ellen Trane Nørby (eller hvem der får ansvaret i den nye regering), uddannelsesparathedsvurderingen skal kigges efter i sømmene, helst med et hold dygtige håndværkere, omsorgsmedarbejdere, og erhvervsskolelærere, så vi ikke risikerer at tale erhvervsuddannelserne ned.

Meningen er, at vi skal hjælpe eleverne med at vælge den uddannelse, der passer til deres kompetencer. Og her skal erhvervsuddannelserne være et naturligt og ligeværdigt valg.

 

Og kan vi ikke blive enige om, at finde på et nyt navn?

 

 

 

 

 

 

Kommentarer