Eleverne har det bedst med raske, glade og dygtige lærere omkring sig.

“Vi havde en ny vikar igen” sagde min søn, netop hjemvendt fra skole den anden dag.  Hans lærer har været sygemeldt en måned, og der er ingen udsigt til, hvornår hun er ovenpå igen. Hun er gået ned med stress, stod der på intra. “Det er ikke sjovt at have vikar, slet ikke en ny hele tiden. De ved jo ikke, hvem vi er, og der er altid larm og kaos i klassen, når Anne ikke er der”, fortsatte min søn. “Og vi lærer overhovedet heller ingenting.”

Hver 2. lærer i folkeskolen føler sig stresset. Hver 3. lærer har højere sygefravær sammenlignet med før 2013. Og hver 6. underviser i den danske folkeskole er ikke læreruddannet.

Det er bekymrende tal.

Jeg tror eleverne har det bedst, hvis de har raske, glade og dygtige lærere omkring sig. Jeg tror også eleverne lærer bedst, hvis disse betingelser er til stede.

Der er efterhånden ingen tvivl om længere, at det man gjorde ved lærerne i 2013 ikke var ordentligt. De blev kørt over ende af en allerede planlagt aktion med en reform, der skulle gennemføres, selvom der ikke var penge til det. Der spredtes myter om lærerne, der fremstillede dem som udygtige og dovne. Og da regeringsindgrebet kom, var der ikke meget kompromis at spore, men var næsten en kopi af KL’s udspil.

Jeg er bekymret for den udvikling konflikten i 2013 medførte for folkeskolen. Og jeg er særdeles bekymret for, om det hele nu er ved at gentage sig. Retorikken er den samme og drejebogen har indtil videre haft samme manuskript.

Jeg håber, der er så stort et pres på regeringen denne gang, både internt og fra befolkningens side, at drejebogens slutning bliver en anden end sidst. Jeg synes vores børn fortjener en skolegang med raske uddannede lærere omkring sig. Jeg tror på, de både trives bedre og lærer langt mere, hvis de voksne de omgiver sig med, er glade, forberedte og fyldt med overskud i samværet med dem.

 

Kommentarer