Er dit barn blevet testet i dag?

”Anne, jeg er syg i morgen.” Ordene ryger ud af munden på Felix, da jeg minder 6. klasse om, at det er i morgen, vi skal have national test i dansk, læsning. Han er ikke den eneste i klassen, der ytrer sig negativt: ”Hvorfor skal vi hele tiden have alle de tests?” spørger de.

Dagen efter er Felix i skole, og han gennemfører testen. Jeg kan se, at han flere gange trykker uden at læse opgaven. Han virker opgivende.

Da testen er slut, kan jeg høre flere elever tale sammen. De spørger ind til specifikke opgaver, og de sammenligner sig. ”Synes du også, at den var mega svær?” kan jeg høre, at Mira spørger Alba.

Børn i danske folkeskole bliver testet rigtig mange gange i løbet af deres skoletid. En opgørelse fra Fagbladet Folkeskolen viser, at eleverne i deres skoletid testes op mod 51 gange. Der er tale om nationale test, både frivillige og obligatoriske, obligatorisk sprogtest i børnehaveklassen, kommunalt bestemte testprogrammer, Pisa-undersøgelser, afgangsprøver og andre pædagogiske test.

Det betyder, at dit barn bliver testet op mod fem gange om året. Hver gang børnene testes, oplever de at blive målt og vejet. Mange oplever, at de igen og igen ikke kan leve op til de krav, der bliver stillet i testene.

Jeg oplever, at det skaber en enorm usikkerhed hos elever, som tydeligvis både begrænser deres reelle færdigheder og frustrerer dem. For hvad betyder det egentligt, at en elev klarer sig under middel i orddeling? Eller ikke kan læse alt mellem linjerne? Er de så ikke ligeså kloge som deres klassekammerater? Falder de endnu længere bagud til næste test? Efter en national test i dansk bruger jeg mere tid på at trøste og berolige end rent faktisk at fortælle eleverne, hvad de kan. Og det i sig selv er foruroligende.

I diverse Facebook-grupper møder jeg lærere, der lettere desperat søger efter træningsopgaver til de nationale test. De søger altså efter undervisningsmateriale, så eleverne kan klare sig bedre i testene. Så eleverne med to streger kan dele granulaterlatteromskole og immatrikulationsfestkalksandstenindstiksbog i tre ord. Lærerne mærker også en usikkerhed. Har jeg nu ikke lært mine elever det, der forventes af mig? Derfor bliver der brugt unødigt meget tid på det, vi kalder teaching to the test, altså undervisning der kun har det formål, at eleverne skal klare sig bedre i test.

Jeg håber, man vil overveje, hvad formålet er med alle disse test. Antallet må kunne begrænses. Det er, som om man tester dem uden at tænke over, hvilke konsekvenser det har for eleverne og for undervisningen. Jeg synes i stedet, man bør give langt mere plads til de ting, der ikke kan måles og vejes.

Kommentarer