Er lovgiverne for lidt sammen med børn?

Vores børn skal være innovative. Innovativ er et af tidens, meget positive buzzwords, som man umuligt kan være uenig i.

I fredags kom min Bertram hjem fra SFO. Han var smurt ind i mudder. Det var uheldigt. Vi skulle på   besøg hos en ny bekendt. Jeg ville gerne gøre et godt indtryk og mudderindsmurt barn, var ikke det jeg forstod ved et godt indtryk. ”jeg faldt bare ned af bakken” sagde Bertram med et skuldertræk, men indrømmede dog, at der vist nok havde være tale om mere end ét fald og at faldene havde været en lille smule med vilje.

Jeg delte mit suk over drenge og deres meget innovative brug af mudder på facebook og lærte derved, at innovativ brug af mudder gælder for både drenge og pigebørn. Det samme gør ureglementeret brug af kæppe. 18 år sammen med egne og andres børn har lært mig, at kæppe befinder sig bedst i store vilde svingninger over børnehovedhøjde og UPS! Der røg en lærer – hvad skal hun dog også lige dér, hvor kæppen svinger allerbedst?

Strømper er et kapitel for sig. Det er som om strømper, befinder sig bedst alle andre steder end på en barnefod. Jeg ser megen innovativ brug af strømper blandt børn.

Charlie var et meget innovativt barn. Han var også innovativ den dag, klassen skulle lære at skrive A. Bogstavhuset var på tavlen og jeg viste store A´s placering og ”husk det nu børn. Vi skriver oppefra og ned”. Klassen gik i gang. Koncentrationen var stor og tungerne røg fra den ene mundvig til den anden – i lige præcis 20 sekunder. ”JEG ER FÆÆÆÆÆÆÆRDIG” lød det fra Charlie, der rigtig nok havde lavet en flot række med store A. AAAAAAAAAAAAAA. Stod der. Charlie havde lavet zig –zag streger over hele linjen og pænt lavet en fin streg med sin lineal lige på midten. Charlie havde dermed vist store evner, for både innovation, kreativitet og rationalisering. På en eller anden måde, tror jeg bare ikke, at det lige er dét undervisningsministeriet håber på, at få ud af ordene.

Charlie havde også en meget kreativ og innovativ brug af stol. Man kunne træne forholdsord ud fra Charlies brug af stol. På stol. Under stol. Ved siden af stol. Over stol – og ja også i stol. Det sidste var meget uheldigt. Charlie sad fast. Han havde kilet sig ind imellem stoleryg og stolesæde – og der sad han fast – som i MEGET fast. Ved ethvert forsøg på at få Charlie fri af stolen, var hans bukser – også de underste ved at ryge af. Selv om Charlie var mere end almindeligt tilfreds ved udsigten til at vise ”udstyret” frem for klassen, så ved enhver der har med børn at gøre, at det er virkelig slemt, at hive bukserne af et barn. Situationen var derfor kritisk, for Charlie kunne jo på den anden side heller ikke sidde fast i en stol resten af sin barndom. Klassen viste her deres evner for samarbejde, innovation og kreativitet frem. To holdt Charlie. To holdt Charlies bukser – både de inderste og de yderste og et par stykker lirkede stolen af Charlie. Resten heppede.

Enhver der har med børn at gøre, véd at børnene allerede er dygtige når det gælder kreativitet og innovation. Faktisk vil de fleste lærere mene, at børn overordnet set, er lige i overkanten innovative og kreative. Særligt indenfor emner, som stolesidning, mudder, strømper og kæppe. Hvorfor lovgive og målfastsætte, på det indlysende børnene allerede kan? Måske er lovgiverne simpelthen bare for lidt sammen med børn.

Kommentarer