Fræk forskelsbehandling af folkeskolen

Jeg er til samtale omkring en ny dreng til den klasse, jeg er klasselærer for.

Den nye dreng har gået på privatskole, som sine brødre, men han trivedes ikke. Det er en sød dreng, han har faglige udfordringer og privatskolen gav ikke mulighed for den ekstra støtte, han har brug for.

Jeg trykker forældre og drengen i hånden og ser dem i øjnene. Faren smiler, ’man bliver jo helt nostalgisk, når man er tilbage i folkeskolen’, siger han og lyder både lettere forundret og glad, ’Alle de børn i skolegården, lange gange, mange lærere og klokken der ringer.’ Jeg smiler tilbage, vurderer, at vi er jævnaldrene og begge fra en tid, hvor folkeskolen dannede ramme om vores og de fleste andre børns virkelighed – modsat i dag. Dernæst tænker jeg, at denne far vist vil få sig en positiv overraskelse.

Jeg kender ikke familiens bevæggrunde for i første runde at vælge folkeskolen fra, men folkeskolen er blevet talt grundigt ned de sidste år bl.a. på baggrund af de dårlige PISA resultater, der har været som en pisk, politikkerne har kunnet svinge igen og igen. At der siden har været en massiv indsats på læseområdet, som virkelig har rykket, synes ikke at kunne få den fortjente plads i debatten.

Denne far ved, som mange andre forældre, ikke hvad vi i folkeskolen stadig kan trods modvind. Hans søn vil både komme til at opleve morgensang og musical. Fagprofessionelle engagerede lærere. En rummelig klasse, hvor der er varme og god vilje. Indrømmet, der er ikke mange ekstra ressourcer, men han vil få støtte, og vi skal nok få hevet ham i land. Derudover vil han komme til at møde et hold ikke-sorterede børn, som han forhåbentlig vil få en forståelse for og opleve et fællesskab sammen med på tværs af sociale skel.

Sådan går det også, den nye dreng bliver taget godt imod i min klasse og han vokser fagligt og socialt. Da han holder op med at være bange for ikke at være god nok, bliver han en arbejdsom elev og en super klassekammerat. Forældrene melder tilbage, at deres søn glæder sig til at komme i skole hver dag, og at det er nye toner.

Gid de var kommet noget før!

Tænk, at det er kommet så vidt, at 17% af familierne nu vælger privatskoler til deres børn. Hvor mange flere må falde fra, før det begynder at gå ud over vores fællesskab, vores møde på tværs af befolkningen?

Jeg tror på, at vi i Danmark aldrig havde klaret os så godt, haft så fint et BNP, så stærk en sammenhængskraft, hvis ikke det var for folkeskolens kvaliteter.

SÅ lad være med at gamble med folkeskolen i takt med at fri og privatskolernes kår forbedres. Lyt til lærerne, som ved, hvordan vi holder folkeskolen på ret kurs!

Det er stærkt bekymrende, hvis folkeskolen ikke længere er det naturlige valg.

Kommentarer