Giv lærerne tid til at udvikle skolen

Kære Merete Riisager, du spørger hvad der skal til for at jeg og mine kollegaer i skolen kan lave fremragende undervisning og fokusere på vores kerneopgave. Svaret er meget simpelt, mere tid. Vi når ikke at lave, almindelig pædagogisk udvikling i hverdagen, vi når kun at overleve.

Morgensang

Vi holder morgensang hver dag på skolen, når morgensang er slut skal alle 80 elever ud af den samme dør og ned i deres klasser. Der er mange for hvem det betyder alt at komme først, så det er bare med at komme væk inden man bliver fræst over af meget ivrige elever. Mange voksne ryster på hovedet og siger det ender galt en dag… det gjorde det også. En af de hurtige drenge har glemt at se sig for, og det ender i kæmpe sammenstød med gråd og bule i panden. Det må vi kunne gøre noget ved.

Udvikling af skolen

Her er brug for det vi kalder pædagogisk udvikling, med andre ord hvad kan vi voksne gøre for at ændre denne adfærd, så eleverne trygt og sikkert kan komme fra morgensang og ned i deres klasse. Den ene lærer mener, at de største elever skal sidde bagest, og når morgensang er slut skal de blive siddende indtil de mindste er gået ud. En anden foreslår at de store skal gå først ud og der skal gå en voksen med hver klasse. Ideerne er gode og talrige, men også meget forskellige. For at udvikle vores måde at gå fra morgensang, er vi nødt til at tale sammen om hvilke metoder vi fælles skal bruge, for at ændre en praksis til en bedre på skolen.

Det lyder jo meget simpelt, men det viser sig at være voldsomt problematisk. Vi har et fælles møde hver 14. dag. Det er her vi skal drøfte de pædagogiske tiltag vi har brug for, for at udvikle skolen. Næste møde ligger i efterårsferien, det er selvfølgelig aflyst. De andre dage ligger andre møder og aktiviteter så det kan ikke flyttes. Nu er der så allerede gået én måned. På de næste 2 møder er der punkter før samtalen om morgensang som er vigtigere, såkaldt brandslukning vi er nødt til at tage først, derfor bliver punktet udsat. De næste gange sker forskellige andre ting, hvorfor vi er henne ved slutningen af december før vi får en drøftelse.

Derfor, Merete Riisager:

Hele dette scenarie virker totalt langt ude, og det opstår fordi vi er så presset på tid, at det kun er det allermest nødvendige som kører og det når vi så ikke engang altid.

Skolen står i stampe, ingen kan nå at tænke udvikling. Når simple pædagogiske problemstillinger som skal gøre hverdagen lettere for børn og voksne tager over et halvt år påvirker det arbejdsmiljøet. Så hvis du Merete Riisager vil gøre skolen bedre, skal du fjerne nogle af de opgaver som ikke giver mening så vi kan nå det der betyder noget. En anden mulighed er at tilføre skolen de ressourcer som mangler, for at føre reformens visioner ud i livet

 

Kommentarer