“Hvad betyder labil?”


Emil er teenager og går i specialklasse på en almindelig folkeskole. Han har faglige vanskeligheder; det kniber både med dansk og de andre fag, som stiller krav til læsning og skrivning på et vist niveau.
Det gør noget ved hans motivation. Det sætter sig i hans stærke krop, som hurtigt synker sammen i de mange timer med røv-til-bænk-undervisning.

Alligevel møder han ind på skolen hver dag kl.7.30. Han følger sine yngre søskende hen til deres klasser og sætter sig derefter ind hos de lærere og elever, som møder tidligt ind ligesom ham. De sludrer lidt om, hvad der rører sig og får en dejlig stille og rolig start på dagen. Han får tid til at fortælle lidt om, hvad der skete på hans fritidsarbejde i går.

Dér knokler han en vis legemsdel ud af bukserne. Og han gør det med entusiasme og ansvarlighed. Han slæber tunge ting, han sætter i system, han har fuldt overblik over arbejdspladsens processer og kommer med selvstændige forslag til forbedringer. Han bliver ved til opgaven er fuldført, og han rydder op efter sig.

Han instruerer de nye kolleger i opgaverne og tager vare på mennesker omkring ham, som skal have en hjælpende hånd eller som trænger til trøst, når de møder modstand i livet.

For modstand ved han rigtig meget om. Han har ikke haft det nemt, hverken hjemme eller i skolen. Men han har lært at stå op for det, han tror på og gå imod uretfærdigheder. Han har lært, at det nytter at argumentere for sin sag – og at bøje sig for bedre argumenter, når de viser sig.

Han har lært at dele. Både det guf han køber for sin løn og gavmildt stiller frem for kammeraterne i klassen og den viden han har om transportsektoren og lastbiler, som er hans store passion, de erfaringer han har med, hvordan man håndterer psykiske belastninger og ikke mindst de kram, man kan have brug for på en svær dag.

Han er kort sagt et kærligt, engageret, flittigt og ansvarligt menneske, som er en gevinst i enhver gruppe af mennesker. Og en ørn med en sav i hånden.

Da han i går gav den gas på skolen til ud på aftenen, hvor han var med til at bygge en trappe i træ – med skruemaskine og ansatsvinkel, savede, skruede sammen og rettede til ved mindste unøjagtighed, lykkedes det ham måske næsten at glemme de lange fem kvarter i onsdags, hvor han kæmpede med den nationale test i læsning, hvor opgaver som denne tonede frem på skærmen:

Sæt to streger, så der bliver tre ord

lemnemotekniskskalær

eller denne

Hvad betyder labil? Sæt et X
– uønsket
– ufærdig
– ustabil
– uagtsom
– ugyldig

Måske glemte han også i et par timer, at han ikke har mulighed for at komme ind på en erhvervsuddannelse pga. de karakterkrav, som blev indført for et par år siden på trods af vores viden om, at de elever, som falder fra på erhvervsuddannelserne, ikke er dem med de laveste karakterer fra folkeskolen.

Han gik hele eftermiddagen og fløjtede med en blyant bag øret og en tommestok i arbejdsbukserne. Kroppen rankede sig, smil og koncentration lyste fra hans ansigt – og vreden over et system, som kun anerkender boglige færdigheder, der kan sættes flueben ved i en digital platform, forduftede til fordel for en viden om, at der er andet i livet end grammatiske færdigheder og sætningsanalyse.

Måske var det ikke tilfældigt, at Emil på nationaltestens spørgsmål om betydningen af ordet ”labil” satte kryds ved den første mulighed?

Kommentarer