Hvem gider egentlig høre mere på skolelærerne?

”Nu skal lærerne til at holde kæft med deres pis og komme i arbejdstøjet” citatet stammer fra den hæderkronede psykolog Niels Egelund, leder af PISA undersøgelserne i Danmark, Pilot, og sidst men ikke mindst Ridder af Dannebrogordenen.  Citatet beskriver meget godt, hvordan mange skolepolitikere, men også store dele af befolkningen, i mange år har haft det med skolelærere.

Men hvorfor er det så vigtigt? Hvorfor bliver vi ved med at insistere på at blive hørt? Måske fordi der er konsensus om, at folkeskolen er et stærkt fundament for resten af samfundet. Folkeskolen skaber ikke bare et godt fundament, men også en sammenhængskraft, der er afgørende for næste generation. Hvis vi har en stærk folkeskole, har vi også en skole, hvor vores kommende Statsminister går i samme klasse, som håndværkere, faglærte og ufaglærte. Det er en skole, hvor der er plads til både de ressourcestærke, men også dem der trænger til lidt hjælp.

Skolepolitikere, især omkring Tårnby kommune, hvor jeg selv arbejder, men også i mange andre kommuner har fået en god ide. Ideen går ud på, at lærerne ikke skal have bedre vilkår end andre faggrupper. Det skal være fair. Med dette argument har kommunerne fået carte blanche til, at forringe lærernes arbejdsvilkår. Der er nemlig faggrupper, som har dårligere arbejdsvilkår, ingen tvivl om dette. Folkeskolelærere kan desværre ikke kæmpe en faglig kamp for andre faggrupper, det må være op til FOA, BUPL osv. at trække i arbejdstøjet og sørge for gode vilkår for deres medlemmer. Skolelærerne skal først og fremmest kæmpe for egne vilkår og de bliver i den grad forringet i disse år. Det gælder ferie, tilstedeværelsespligt med mindre frihed til og forberedelse som resultat. Det gælder firkantede regler omkring læringsplatforme, som endnu ikke virker sammen med nye krav til dokumentation.

Personligt mener jeg at folkeskolen varetager en af samfundets vigtigste opgaver, måske den vigtigste. Det tror jeg faktisk også at de fleste udenfor lærerfaget synes. Det handler ikke kun om lærernes arbejdsvilkår, men om dine og mine børn. Det handler om vores børn. Hvis du tænker at vores børn fortjener det bedste vi kan tilbyde, kommer vi bare ikke uden om, at dette kræver motiverede lærere, som er glade for deres arbejde.

Hvis en faggruppe føler sig kørt over, står uden indflydelse og oplever en generel mistillid fra deres arbejdsgivere, som i dette tilfælde er kommunerne, går det ud over lærerenes arbejdsvilkår. Lærernes arbejdsglæde har en direkte linje til vores børns læringskurve. Heldigvis elsker de fleste lærere deres job. Det er også derfor, at Danmark stadig har et af verdens bedste skolesystemer. Grunden til at lærerne fortsat elsker at gøre en forskel for børn rundt omkring i Danmark handler om at der er en gruppe, som stadig lytter. Det er eleverne.

Kommentarer