Hvorfor går Jesper på toilettet i tysktimerne?

 

Pernille er min kollega, hun er tysklærer, super dygtig, altid velforberedt og finder ofte på ting, som gør undervisningen spændende. Vi mødes i personalerummet, hvor hun bekymret spørger mig:

”Hvorfor går Jesper altid på toilettet i tysktimerne”?

Jesper har autisme og vil gerne lære tysk. Når timen starter og Pernille kommer ind, så er der en almindelig uro. Lidt småsnak og spørgsmål om alt muligt, som ikke har meget med tysk, at gøre. Det irriterer ham, at læreren ikke kommer i gang præcis kl. 08.00 og ikke 08.10, som klokken efterhånden er blevet.

Da undervisningen går i gang fortæller Pernille om Angela Merkel, Tysklands forbundskansler, som netop har modtaget en pris for sit lederskab. Jesper bliver urolig, sådan plejer tysktimen ikke at starte. Jesper har sit system. Han skal vide på forhånd, hvordan timen skal foregå. Han holder af forudsigelighed og gentagelser. Det stresser ham, at Pernille fortsætter sin fortælling. Hvorfor gør hun det? Hvad skal jeg bruge et til? Hvorfor gør vi ikke som vi plejer?

Pernille begynder at stille spørgsmål til klassen. Spørgsmål som Jesper ikke er forberedt på, spørgsmål, som han ikke kan finde svaret på i grundbogen.

”Synes du, at Angela Merkel er en god leder”?

Jesper bliver varm i hele kroppen, han får det dårligt og tænker:” Hvordan kan jeg svare på det? Jeg kender ikke Angela Merkel. Hvad har den snak med tysk, at gøre”? Jesper forsøger, at dæmpe sin stress og svarer:

” Det ved jeg ikke”

Jesper rejser sig og går på toilettet. Her kan han slappe af. Døren er låst, han er alene og der kommer ingen spørgsmål. Han venter 20 minutter og går tilbage til klassen. Samtalen om Angela Merkel er overstået og Pernille har fundet grundbogen frem.

Pernille, du gør det bedste du kan, det samme gør Jesper. Hvis du ændrer på din undervisning til fordel for Jesper, så svigter du dit faglige ansvar overfor 8.kl. og hvis du ændrer undervisningen til fordel for 8.kl., så går Jesper på toilettet.

Hvordan kan du være den begejstrede, kreative og spontane lærer, som skaber glæde og rokker til elevernes forestillinger, hvis du samtidig skal være struktureret, forudsigelig og gentagende?

Pernille, du har kun en personlighed. Du skal være en autentisk lærer, du skal være den du er, det skaber gode relationer og tryghed.

Kære pædagogiske konsulenter. Vi lærere skal differentiere vores undervisning og skabe rum for alle børn. Hvordan skal vi gøre, når vi har drenge som Jesper og lærere som Pernille?

 

Kommentarer