I naboklassen stod en vikar

Det bobler i maven mens jeg cykler hjem fra arbejde. Det er den fornemmelse jeg også får, når mine børn hviner af fryd, eller når jeg er nyforelsket. Det føles vidunderligt. Og i dag er det mit arbejde, der har fremkaldt følelsen.
Det har været sådan en dag, hvor alt bare lykkedes.
Jeg er blevet mødt af glade og engagerede 3. og 4. klasses unger, de har arbejdet benhårdt, grinet, udforsket, været i proces og knoklet dagen lang. Ikke et eneste barn nåede at spørge, hvornår klokken dog blev 15 så de kunne få fri. Måske var der også et par af dem, der fik bobler i maven. Det har været skønt.

Som lærer er det de dage, jeg ‘lever’ af og for. For det er de dage, hvor alt lykkedes og glæden bobler i maven, der trækker læsset. Hvad det er der gør at en dag lykkes består, efter min mening, af en kombination af dette:

Min faglighed
Min forberedelse
Min klargøring af klasselokalet
Mit humør
Mit engagement
Om børnene er blevet vækket på det helt rigtige tidspunkt
Om børnene har fået morgenmad
Om Simon har husket sin madpakke
Om bedste-veninden sagde godmorgen til Karla da hun kom i skole
Om de andre børn bemærkede at Sofie havde været hos frisøren i går
Om Frans vandt sin fodboldkamp i går
Om Torben bor hjemme hos mor eller far i denne uge
Om Dians forældre har husket at give ham hans medicin her til morgen

Og ikke mindst min evne til at se og gribe alle børnene lige der hvor de de i dag.

Det lykkedes alt sammen i dag. Det har jeg min uddannelse og min erfaring at takke for.

I naboklassen stod en vikar. Der var ingen bobler i maven – hos hverken børn eller vikar.

Flere og flere børn bliver undervist af ikke-læreruddannede vikarer. Lad os sammen gøre det attraktivt at være lærer. Lad os fortælle om de fantastiske ting, der også sker på skolerne, så vi kan få skabt et mere nuanceret og positivt syn på, hvad det vil sige at være lærer. Vi skal have flere til at søge læreruddannelsen, så vi kan få fagligt dygtige og kompetente lærere ind i alle klasserum.

Det har børnene fortjent.

Kommentarer