Jeg er fremtiden

Kære forælder til børn i folkeskolen. Jeg har brug for din involvering i den offentlige debat om rammerne for den danske folkeskole, både som arbejdsplads for mig, og som lærende fællesskab for dine børn. Men først skal du vide hvem jeg er, og hvorfor min historie er vigtig.

Du skal vide, at jeg er en del af den nye generation af undervisere, der er trådt ind i den danske folkeskole. Jeg har aldrig oplevet arbejdslivet før reformen. Jeg har aldrig oplevet at have nok tid til både forberedelse og evaluering. Det er mig, der er reformens første barn, og mig, der om tyve år, skal være skuldrene de andre skal stå på.

Det er mandag, og jeg træder ind til 6. lektion efter at have haft ti minutter til lige at kigge min forberedelse fra sidste uge igennem. Der læste jeg dagens tekst og kiggede på opgaverne.

Ungerne synes, at jeg er ret sej, og når jeg begejstres over eksempelvis temperaturer, elsker de det. De synes det er spændende at gå på opdagelse i mine fortællinger – at det eksempelvis var 37 grader varmt den pågældende morgen; i Fahrenheit. Om solens temperatur. Om Plutos. Hvad der mangler i undervisningen er, at de ikke kommer ud og måle selv. Det er vigtigt, at børnene får prøvet deres teori i praksis, og i dag anskuer man faktisk læring gennem den aktive udførelse. Vores mål er at gøre læringen synlig, ikke bare for mig, men for eleven selv.

Jeg laver virkelig god gonzo-undervisning. Undervisning fra hoften om man vil. Og jeg har aldrig prøvet andet. Jovist, jeg har gennemarbejdede forløb klar nogle gange, men har aldrig oplevet, at mine tekster var både gennemanalyserede og forberedt på et hav af de spørgsmål som børn stiller, som eksempelvis kan tage højde for nogle af de faldgruber, der kan opstå i forståelsen. Perspektiverende i flere retninger, hvor temperatur kan bruges til at forstå atomernes bevægelse, eller livets vilkår. Elevinddragende undervisning med undersøgelser, der kan måle nedbør og lave vejrudsigter. Differentieret undervisning, der eksempelvis tager højde for eleverne med dyslexia, eller dem, der har dårlig læseforståelse. Målstyret undervisning, hvor eleverne gøres opmærksomme på de enkelte dele af undervisningen og de handlinger, der skal til for at nå i mål.

Jeg har prøvet alle dele hver for sig, men aldrig i nærheden af samtidig. I øvrigt underviser jeg 28 lektioner i et 32 timers skema i øjeblikket – og her er ikke inkluderet mødetid.

Så kære forældre. Vi ser endnu ikke den undervisning, de nuværende vilkår kommer til at byde fremtidens skolebørn, men når den nuværende generation af lærere går på pension, vil den viden de bærer være tabt i folkeskolen. Det er dem, der har gamle og gennemarbejdede forløb, samt erfaringen, at falde tilbage på – en erfaring vi nye lærere ikke har mulighed for at opnå.

Lige nu er der ikke tid til trivsel eller visioner, der er kun tid til overlevelse, og bliver det ved, vil fremtidens lærere ikke kunne bære dét de nuværende formår.

Men en lærers stemme er ikke nok i dag. Vi har brug for din. Vi har brug for dit engagement – i debatten, i foreninger, ved middagsbordet, i fodboldklubben, i skolebestyrelsen. Jeg knokler for at gøre det virkelig godt, men jeg har brug for din hjælp til at imødekomme hvad venter.

Kommentarer