Jeg er ikke bare en lærer i dine børns øjne

Forkvinde for Skole og Forældre, Mette With Hagensen, skriver 20.12 2016, som svar på mit indlæg om fremtidens lærere, at hun savner klarhed om de mange opgaver en lærer i Folkeskolen påtager sig. Det må have noget på sig siden hun spørger, selvom der efterhånden er gjort mange forsøg. Der henvises til en ny undersøgelse fra Vejle Kommune, som konkluderede, at lærerne i gennemsnit underviste 43% af arbejdstiden, hvilket fik forkvinden til at spørge om opgaverne udover undervisning. Jeg selv underviser godt over 50% af arbejdstiden.

Kære forældre. Jeg er ikke bare en lærer i dine børns øjne, jeg er et menneske, de skal spejle sig i, et menneske de skal være trygge ved – de skal vide, at jeg ved, hvem de er, når jeg kaster dem ud i den nervepirrende rutsjetur, det er at lære. Og når Christian er utryg ved at træde frem i lyset ved jeg, at én af grundene til, at han vil gøre det, er fordi jeg dagen før snakkede med ham om problemerne med ikke at være god nok til fodbold. Det har jeg ikke tid nok til at kunne nå for mange af mine elever. Spørgsmålet er hvorfor?

For at forberede dit barns hverdag og udvikling, samt læring i Folkeskolen, skal jeg selvfølgelig have øjne på den faglige undervisning, og jeg skal gøre den farverig, så Anders’ øjne på tredje række spærres op. Jeg vil have dine børn med udenfor skolen, så Katja endelig får lov at se, at arabisk geometri kan bygges i træ. Jeg vil have dem op at stå, så bevægelsen får blodet til at flyde og hjernen til at slappe af. Jeg vil undervise tværfagligt, så fagenes brudflader træder frem, så vi kan bygge papirfly og lære om den noget så irriterende som den naturvidenskabelige arbejdsmetode. Den kræver jo vedholdenhed! Jeg vil sikre, at lauras forældre ved, at deres barn har det godt, og hvis ikke, at de ved, hvad vi gør ved det.

Jeg vil lege med de nye undervisningsportaler (bøgernes aftagere), så mine elever kan undersøge, pege og se video uden, at jeg nødvendigvis fortæller dem det. Jeg vil have et dynamisk klasseværelse, hvor der hænger mål, plakater og farver på væggene. Det er fedt at huske dengang Marie brillerede, da hun lavede rollespil i engelsk. Det kræver, at jeg laver det, printer det, hænger det op. Jeg er selvfølgelig også gårdvagt og skal på toilettet, skal til møder, teamsamtaler, trøste Elvira, bringe smil på en trist dag og meget andet.

Jeg kan alt ovenstående, og jeg er god til det. Jeg er lærer. Men kære forældre, lad være med at glemme, at skolen er for mennesker, der foruden at lære noget, skal lære at være mennesker. Jeg har brug dig i den offentlige debat om rammerne for Folkeskolen, der med bredere syn for mit arbejde, også handler om andet end min forberedelse og mine møder. Vis engagement, grib pennen og skriv, tag snakken i foreningen, tal over middagsbordet.

Kommentarer