Kære Merete Riisager

Jeg er lærer. Men kunne lige så godt være blevet håndværker. Jeg er vokset op med en far, der altid var i haven eller på værkstedet. Imens syede min mor tøj og kostumer til min søster og jeg. Jeg var med i det hele, og syntes det var det fedeste. I skolen havde vi sløjd. Men det er ikke noget, jeg har mange minder om. Jeg var vild med håndværket, men valgte at blive lærer, fordi jeg ville undervise i det.

Når jeg ser mine elever i de praktiske fag i dag, er der ikke mange, der er vokset op med deres forældre på værkstedet. Det er blevet mit og mine kollegers ansvar, at præsentere børnene for håndværket. Jeg tager med glæde ansvaret. For når vi ser på opgørelsen fra Finansministeriet og Danmarks Statistik der viser, at Danmark kommer i massiv mangel på faglærte arbejdere, er der sgu brug for det.

Så meget brug for det, at regeringen, med dig i spidsen, foreslår, at eleverne skal vurderes i deres praktiske formåen i 8.klasse. Det er fedt, at der investeres i, at få flere i gang med en erhvervsuddannelse. Fedt at der tages ansvar.

Men kære Merete Riisager. Hvad skal en vurdering hjælpe, hvis eleverne ikke har lyst til en erhvervsuddannelse?

Vi skal også at skabe lysten til håndværket hos eleverne. Langt tidligere end i 8. klasse. Gennem inspirerende undervisning på tværs af fag, skal eleverne se sammenhængen med de boglige fag. Og dermed skabe motivation og lyst til at vælge en erhvervsuddannelse.

En kollegas elev i udskolingen sagde for nyligt, at han gerne ville være tømrer. Hun svarede: “fedt!, men så skal du sgu til at arbejde lidt mere i matematiktimerne”. Motivation er altafgørende. Og den skal du være med til at skabe.

Du skal ikke kun investere i vurderingen af de unge. Du skal også investere i de praktiske fag i folkeskolen. Der skal være faglige koordinatorer i kommunerne, på lige fod med de boglige fag. Koordinatorer der hjælper skolerne med inspirerende undervisning på tværs af fagene. Der skal være lokale netværk med lærere, ledere, lokalt erhvervsliv og erhvervsuddannelser, der sammen danner rammer for forløb. I og udenfor skolen.

På alle årgange.

Eleverne skal ikke vide, hvilken uddannelse de kunne tænke sig allerede i 5. klasse. Men hvis ikke de har fået interesse for et håndværk, inden de skal vælge uddannelse, hvorfor skal de så vælge det?

Kommentarer