Kedelige skoledage

Den nyeste trivselsmåling viser, at hver 3. elev i de store klasser keder sig i skolen. Heldigvis, får jeg lyst til at tilføje, for hvis alle teenagere til hver en tid pludselig havde de samme interesser, var jeg for alvor blevet bekymret.

Kan vi alligevel udlede noget af undersøgelsen, som vi bør være bekymret for og tage alvorligt?

Ja. Svaret skal primært findes i lærernes forberedelsestid og skoledagens længde.

Længe har der hersket en misforståelse om, at eleverne bare skulle ud af klasselokalet og bevæge sig, så ville de blive helt vilde med skolen, men det er ganske unuanceret.

Lad mig give et lærereksempel fra hverdagen.

Jeg har flere gange været på lejrskole og cyklet rundt på Bornholm med skoleklasser. Vi tilbagelægger mange kilometer på jernhestene, og de store drenge og piger får friske, røde kinder og vind i håret, mens de aktivt træder i pedalerne på de idylliske mark- og skovveje. Det er ren Morten Korch. Eleverne er dog rasende. Jeg vil vurdere, at det er mere end hver 3. elev, der synes, at det er kedeligt.

»Hvorfor skal vi det her? Kan skolen ikke bare leje en bus?«

»Jo,« råber jeg entusiastisk i mit mest irriterende, filmromantiske toneleje, »men vi har det så godt, når vi rører os i naturen.«

I mens bander de mig langt væk og fortsætter modvilligt. Efterfølgende belønner jeg dem med regnestykker og historieoplæg ved borgruinen. Der er bare ingen af eleverne, der synes, at det er sjovt eller spændende at rende rundt på Hammershus og beregne tykkelsen på Manteltårnets faldgitter. De vil hjem til hytterne, så de kan løbe på natterend, spille computer eller lave kolbøtter på hoppepuden.

Skolens opgave er at åbne elevernes verden for det, som de ikke ved, at de mangler. Derved er det sjældent båret af en forhåndsinteresse. Desuden er det en forenkling at påstå, at alle børn gider det samme. Derfor skal de indlysende have tidligere fri, så de kan udforske deres egne interesser.

I den tid, de er i skolen, skal de til gengæld mødes af en lærer med overskud og engagement. Sådan en lærer kan sælge meget til selv trætte teenagere. Derfor er det også en katastrofe, at lærerne ikke føler sig godt nok forberedt til timerne, og at de nogle steder har alt for mange undervisningslektioner.

En slidt, træt og uforberedt lærer får elever, der keder sig. Det er så sikkert som amen i kirken.

 

 

Kommentarer