“Lærer kan man altid blive”

Jeg bærer min titel folkeskolelærer, som en stolt kappe over mine skuldre og holder hovedet højt. Det har jeg brug for; for det kan virkelig være svært at bære titlen folkeskolelærer og du skal være temmelig tykhudet. I mange sammenhænge er jeg blevet mødt med altså er du kun lærer eller lærer det kan alle jo blive, så hvorfor læste du ikke til noget ordentligt! Det er sætninger som jeg er blevet mødt med i alle de 15 år jeg har været lærer og efter lockouten i 2013 er det kun blevet værre. Under lockouten og lige efter troede rigtig mange at lærerne strejkede og ville have mere i løn. Jeg møder mennesker som helt alvorligt mener at lærere havde 6 ugers sommerferie og før lockouten kun arbejdede til kl. 13 og det derfor var godt, at der kom mere kontrol med, hvad de der lærere går rundt og laver.

Meningerne om min profession er mange og langt de fleste har på et tidspunkt gået i en folkeskole og drager deres erfaringer fra deres egen skoletid. Men at bedømme lærerstanden ud fra de par stykker du selv har haft er jo det samme som at sige at alle danskere spiser frikadeller med brun sovs og kartofler hver dag til aftensmad. Det er jo ikke fordi jeg ikke vil diskutere om folkeskolen kan blive endnu bedre og hvad der skal til for at folkeskolen bliver verdens bedste, men det skal være en saglig diskussion og præmissen skal være udvikling af folkeskolen ikke nedsabling. Jeg har endnu til gode at møde en person, som når jeg fortæller hvad jeg laver tør sige hey du har da vist verdens vigtigste job og hvor er vi alle sammen heldige at du har lyst til at undervise vores børn.

Når man har været lærer så længe som jeg har så kender man alle elevernes dårlige undskyldninger for hvorfor de ikke lige kunne aflevere deres opgave til tiden, så jeg tror også at jeg hørt alle de fordomme der findes omkring min profession og hvis du har en fordom, som jeg ikke har hørt så er der et krus kaffe på højkant i personalerummet, men det er også kun hvis vi kan finde et rent krus og mælk eller sukker skal du ikke regne med der mere tilbage af; men jeg kan love dig, at der er dygtige professionelle lærere og pædagoger som rigtig gerne vil diskutere didaktik og pædagogik.

Heldigvis er jeg temmelig tykhudet og bærer med stolthed min titel for jeg har verdens vigtigste job og når jeg ser mine elevers begejstring over et nyt emne eller tema så er det, det hele værd og heldigvis er det mine elevers positive energi som driver mig og jeg bliver pavestolt når tingene lykkes for dem.

Kommentarer