Læreren er cirkusartist

Hun kommer ind i klassen og alle ved, at hun har skyndt sig. Hun har tasken over skulderen og er parat til dagens tysktime med Brødrene Grimm og alle verberne. For syvende gang i år bøjer hun de samme verber på tavlen og hører eleverne læse højt af de tyske eventyr.

Hun er lille og spinkel, men stærk og lynhurtig. På skolens gange kan hverken elever eller kolleger følge med, når hun er på vej fra den ene klasse til den næste. Hun er elegant som en balletdanser eller en cirkusprinsesse, når hun springer rundt i klassen og med store armbevægelser forklarer de særeste sammenhænge, så alle børn måber og smiler ad sig selv.

I klasserummet fylder hun enormt. Man er ikke i tvivl, om at hun er der. I det ene øjeblik er hun i det ene hjørne, hvor hun hjælper Mikkel med bøjningerne, i næste sekund står hun ved tavlen igen. Hendes blik favner alle klassens 28 elever med de brune øjne, som kan lyne og gnistre, når hendes elever kommer for sent, varme dem, der har knoklet og skrevet forkert og trøste dem, der er tæt på at give op.

Kommer man til at fortælle en lille historie, som er lidt langt fra sandheden om, hvad der virkelig skete med lektierne, kan hendes blik alene få børnene til at spole tilbage og indrømme, at det bare er smuttet. Igen.

I teamet er hun den, som bliver vred, når vi ikke trækker i samme retning, og selv om vi har travlt med alle vores mange opgaver, lægger hun mærke til, hvem der har brug for, at vi sidder stille et øjeblik og taler sammen. To minutters samtale med de brune øjne, og vi går hver til sit igen. Fart på, men vi holder sammen.

Hun er kunstner i sit fag, altid nærværende over for sine elever og kollegerne, hun elsker at undervise og udvikler nye metoder og teknikker, mens hun er i gang, eksperimenterer og er altid på jagt efter nye ideer og materialer, der kan få hendes undervisning til at lykkes. Hendes forberedelse er hendes vigtigste superkraft – igennem 35 år har hun raffineret sit talent, så hun lynhurtigt kan specialisere sine materialer til dagen, timen og nuet

Fordi hun er så dygtig og så nærværende, bliver vi andre dygtigere og mere nærværende af bare at være i hendes nærhed. Hun får os til at knokle og holde tæt sammen om vores skole, fordi hun selv knokler hårdt og insisterer på, at vi klarer tingene sammen.

En lærer af så fin kaliber overlever ikke de barske vilkår, som vi lever med lige nu med skolereform, arbejdstidslov og skolestrukturændringer.

Hun oplever, at døgnets timer ikke har nok til, at hun kn nå at forberede sig grundigt nok, nå at ringe til de forældre, der beder om det, hun får ikke talt med de andre lærere i klassen, og glimtet i de brune øjne bliver skarpt – hun tager sin afsked og vælger efterlønnen, som hun ellers kunne have ventet et par år med. Hun vil ikke byde sig selv eller sine elever at indgå det daglige kompromis med den faglige stolthed.

Jeg savner hende hver eneste dag, for min faglige stolthed har det slemt, og jeg har brug for et par brune øjne, der kigger på mig og signalerer, at vi klarer det sammen i teamet!

 

 

Kommentarer