Må dit barn spille GTA?

 

”Er vores børn digitale indfødte eller digitale analfabeter”?

Vinterferien er godt i gang, og det betyder for mange familier, at der er mere ro på og tid til at være sammen. Jeg er selv så heldig at være far til tre og bonus far til fem. Vi har som mange andre familier set frem til ferien, nu skal vi sove længe, hygge med rundstykker, æg m.m. ved morgenbordet. Vi skal lave forskellige aktiviteter sammen med vores børn – vi skal bl.a. i biografen, til Open Gym i SG-huset, til fødselsdag, holde MGP-aften og Champions League aften, og hvis der kommer mere sne, skal vi selvfølgelig ud at kælke, slås med sne og måske bygge en snemand etc. Der skal ske mange fælles ting, men der skal og bliver også tid til, at børnene kan hygge sig for sig selv. Her vil det helt sikkert være playstation, ipad og diverse spil samt sociale medier, der trækker og vil blive anvendt.

Udover at være far er jeg også folkeskolelærer, her hører, ser og stifter jeg dagligt bekendtskab med børnenes snak om og brug af diverse devises, spil og sociale medier. Jeg vender nu tilbage til det spørgsmål, som jeg stillede ovenfor:

”Er vores børn digitale indfødte eller digitale analfabeter”?

Jeg mener personligt, at de er begge dele. Der er ikke nogen anden generation, der er født ind i den digitale verden, som denne generation er. Det betyder, at de på mange måder mestrer brugen af devises, spil og sociale medier på det tekniske og anvendelsesorienterede plan, her er de ofte meget dygtigere end os voksne.

Jeg er samtidig af den opfattelse, at børnene på sin vis er digitale analfabeter, fordi mange af dem fx ikke tager stilling til lødigheden af forskellige søgeresultater, og at de ikke forstår konsekvenserne af deres handlinger, når de er online. Jf. den fornyligt meget omtalte sag om deling af børneporno, hvor over 1000 børn og unge ukritisk havde delt opslaget. Vi må ikke lade os snyde af børnenes tekniske kompetencer inden for dette felt, de er ikke (uden samtale om, guidning og undervisning) i stand til at navigere i den mangfoldighed af spil, hjemmesider og chatfora som de konstant bliver bombarderet med og introduceret til.

I en middagspause på min skole, mens vi sad og spiste, fortalte en kollega om en episode, hun netop havde oplevet. Min kollega havde haft matematik med sin klasse fra indskolingen, der havde været nogle opgaver, som eleverne gav udtryk for var svære. I forlængelse af det, havde de i klassen talt om, hvad man egentlig skulle bruge matematik til, og hvad eleverne gerne ville arbejde med, når de blev voksne. Nogle af drengene sagde: at de slet ikke skulle bruge noget af det de lærer i skolen til noget, fordi de gerne ville være tyve ”ligesom i GTA, hvor man stjæler fede biler og kører rundt og smadrer alle andre”!

GTA er et spil, som er raidet til 18 år. Det kan godt være, at det umiddelbart lyder uskyldigt, men for mange børn kan det være svært at skelne mellem virkelighed og fantasi. GTA gør meget ud af, at tingene virker realistiske, det er ligeledes et meget detaljeret spil, hvor konsekvenserne af det man gør ikke bliver synliggjorte.

Vi, forældre, og jeg som lærer har et kæmpe ansvar for, at klæde børnene på til at kunne navigere i og mestre de udfordringer, der er ved at skulle agere i en digital virkelighed, der er så spændende, omfattende, hurtig omskiftelig og fyldt med ting, som børn endnu ikke har kompetencerne eller alderen til at forstå samt se konsekvenserne af. Vi er nødt til at tage ansvaret på os og sætte grænser for, hvad der er hensigtsmæssigt at børnene spiller, med hvem, samt hvor længe etc.

Et tillidsfuldt og udviklingsfremmende skolehjem-samarbejde, nogle konstruktive forældremøder, hvor der åbent, ærligt og dialogbaseret bliver talt om bl.a. brugen af spil m.m. En positiv og hensigtsmæssig involvering i hinandens børn og deres færden på devises, spil og nettet fra alle forældre vil være et godt skridt på vejen mod at gøre vores børn mere kompetente og kritiske brugere til gavn for den enkelte og fællesskabet.

Den håbe- og forventningsfulde far og lærer

 

Kommentarer