Medmenneskelighed på skoleskemaet

Hendes hoved hviler i hænderne. Skuldrene er trukket op om ørerne. Der kommer ingen lyd. Men store tårer rammer bordpladen og flyder sammen. Ida er 10 år. Hun har lige fortalt at hendes far ikke engang ved hvilken klasse hun går i. Som hendes klasselærer ved jeg, at Idas forældre gik fra hinanden da Ida var fire år. Tårerne tørrer i øjenkrogen mens hun fortæller om sin hjemmesituation. Jeg lytter og stiller spørgsmål. Efter vi har talt sammen, og Ida er faldet til ro giver jeg hende et knus og sender klassen på velfortjent vinterferie.

Et par dage efter bringer Berlingske Tidende artiklen ”Må en lærer give elever knus og kram?” Øhh, må en lærer ikke det? Jeg gav Ida et kram da hun grædende betroede sig til mig. Jeg gav mere end halvdelen af børnene et kram, da de gik ud af døren på vinterferie. Var det forkert af mig?

I artiklen kommer flere holdninger til udtryk. Her er læreren der som mig, giver et knus når det giver mening. Men også læreren der synes, at et håndtryk er passende, og som prøver at undgå den fysiske kontakt af professionelle grunde. Hårene rejser sig på mine arme, når jeg læser, at jeg ikke kan være professionel, når jeg giver et knus til de børn, der skal trøstes eller ses.

Jeg er så absolut professionel. Jeg står 100% inde for min faglighed. Jeg underviser, forbereder mig, laver læringsplaner for eleverne, sætter mål for deres læring osv. Men en lærers arbejde indeholder også et medmenneskeligt perspektiv. Jeg trøster, jeg lytter til fortællinger om mobning, forældre der slår eller drikker, kærestesorger og hvad der ellers fylder elevernes hoveder. Jeg giver knus, et klap på skulderen osv. til de elever der har brug for det.

Vigtigheden af, at vi viser børnene hvordan vi kan være sammen i fællesskabet på en god måde, lytte til hinanden og give hinanden et knus er da mere end nogensinde højaktuel efter weekendens terrorhandling. Min skoleleder sagde ved dagens morgensamling, at vi skal stå sammen og at vi er stærke i fællesskabet. Det er det vi kan og skal som skole. Vi skal vise børnene hvad der gør os stærke, vi skal undervise i demokrati, empati og medmenneskelighed. Min måde at nå i mål med dette er også at bruge mig selv som person og menneske. Og jeg giver knus til dem der trænger.

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer