Nye toner i debatten om folkeskolens fremtid- Tanker fra Folkemødet 2018

Det var mit allerførste Folkemøde på Bornholm og min mave boblede af glæde og positive forventninger. Det var længe ventet oven på forårets lange dage foran Forligsinstitutionen og OK18. Programmet bugnede af debatter om folkeskolen og jeg var spændt på at få talt med kolleger og fagforeningsfolk og høre deres holdninger til kommissionen og ”Ny Start”. Jeg tog afsted med et spædt håb om at ”Ny Start” virkelig bliver en reel start for folkeskolen, men jeg var meget i tvivl og håbede derfor på, at debatterne ville dreje sig om lige netop folkeskolens fremtid. Jeg må sige at alle mine forventninger blev indfriet og generelt oplevede jeg politikere som talte positivt om lærerne. Marianne Jelved talte om vigtigheden i at løfte lærernes anseelse og at der skal arbejdes på at genskabe tilliden mellem lærerne og politikerne.

Tillid var kodeordet omkring samarbejdet om ”Ny Start”, mente både Anders Bondo og Jacob Bundsgaard, ny formand for KL, da de mødtes til debat om ”Ny Start”. ”Tænk hvis vi kan få startet et nyt samarbejde, hvor vi kan tale om, hvordan vi skaber den gode skole og få løst de helt åbenlyse udfordringer, skolen har?”, sagde Anders Bondo. Efter debatten talte jeg med Anders Bondo og jeg kunne mærke, at han tror på, at det her bliver den nye start som lærerne har ventet på siden lockouten i 2013 og han vil holde KL op på samarbejde og dialog.

Dialog var også omdrejningspunktet i debatten om Fællesmål og Lotte Groth-Andersen, Vicedirektør i Styrelsen for undervisning, indrømmede at de som fagministerium ikke havde inddraget lærerne i processen omkring målstyret undervisning og fremadrettet ville hun arbejde på at ministeriet i fremtiden kan være med til at understøtte skolernes udvikling gennem dialog og inddragelse. Sådanne udtalelser giver håb og en fornyet tro på, at jeg som lærer kan få min faglige stolthed tilbage og at tilrettelæggelsen af min undervisning sker ud fra de didaktiske og pædagogiske overvejelser som jeg har i samarbejde med mine kolleger og ikke ud fra nogle bindende videns-og færdighedsmål som ligger langt væk fra det, som gavner mine elever bedst.

Der var mange højdepunkter, men Undervisningsminister Merete Risagers udtalelse om at læringsmålsstyringsarbejdet var et klassisk eksempel på, hvordan man hælde et par milliarder i et sort hul og genere de offentlige ansatte på en gang, står klarest for mig. Lige der tænkte jeg, politikerne har lyttet til det som alle inden for skoleverdenen har sagt i årevi,s og det nytter faktisk noget at blive ved med at diskutere det som ikke fungerer.

Nu er jeg spændt på om politikernes løfter på årets Folkemøde bare er tom snak og en gratis omgang, eller om de virkelig mener det de sagde i debatterne på Folkemødet. Jeg har tænkt mig at holde dem op deres løfter og debattere indtil næste år, hvor jeg naturligvis skal afsted igen og diskutere hvordan vi sammen skaber verdens bedste folkeskole.

 

Kommentarer