Opfinderen af understøttende undervisning, hvor er du henne?

Jeg efterlyser opfinderen af understøttende undervisning, for jeg har et par spørgsmål som jeg gerne vil stille dig. Du må være så rar at forklare mig hvad det er for et fag som står på skemaet et par gange om ugen og hvad dine tanker bag faget er? Jeg har dig nemlig mistænkt for at have opfundet et fag, som gratis skulle få lærere og pædagoger til udfylde hullerne i skemaet så børnene på papiret kunne få flere undervisningstimer, men i praksis er ren opbevaring!

Siden indførelsen af folkeskolereformen i 2013 har lærere og pædagoger været pålagt at undervise i noget de aldrig har fået en didaktisk eller pædagogisk forklaring på hvad er. Igennem de sidste par år har der været mange bud på hvad understøttende undervisning dækker over, men ingen ved det med sikkerhed. Der var et berømt eksempel med slagtning af en ged, men det eksempel måtte den pågældende politiker undskylde for, idet det ikke er lovligt at slagte så stort et dyr på en skole. Siden har der været andre eksempler på, at man jo kunne bygge fuglehuse i forbindelse med, at en klasse arbejdede med vinkler i matematik. Men det blev også trukket tilbage, da sløjdlærerforeningen gjorde opmærksom på at det kræver et sikkerhedskursus at save med eleverne og det ville gå hen og blive for alt dyrt for kommunerne at sende alle pædagoger og lærere i indskolingen på sikkerhedskursus.

Som de dygtige og professionelle undervisere vi er på skolerne er både lærere og pædagoger selvfølgelig begyndt at finde mening i det nye begreb og her er der også mange bud. Nogle skoler ser det udelukkende som et socialt fag, nogle bruger det til lektiestøtte, andre bruger det til at lave læsebånd og nogle til morgensang. Min pointe er blot at det er helt absurd, at alle tilsyneladende har accepteret, at eleverne bliver undervist i noget som ingen rigtig kan begrunde fagligt og egentligt ikke er et fag. Det minder mig om Kejserens Nye Klæder hvor alle beundrede noget som ikke var der og ingen sagde noget før en lille dreng turde gå imod strømmen og udbryde ”han har jo ikke noget på”. Når mine elever eller forældre spørger mig hvad understøttende undervisning er, så må jeg svarer ærligt og mit svar til dem er; at jeg simpelthen ikke ved det og at jeg heller ikke ved hvem jeg skal spørge. Lige der føler jeg, at vi spilder elevernes tid med et af tidens mange buzz words uden indhold og formål. Så kære opfinder af understøttende undervisning er du ikke sød at melde dig, så vi alle sammen kan få en forklaring på hvad understøttende undervisning er for en størrelse og så du kan gøre mine fordomme om fagets formål til skamme.

Kommentarer