Så blev den ged barberet

Nu har jeg brugt nogle dage på at følge med i debatten om den understøttende undervisning, som regeringen langt om længe vil fjerne med deres nye skoleudspil. I den forbindelse føler jeg mig fuldstændig hensat til tiden omkring 2014, hvor alle inklusiv den daværende undervisningsminister Antorini diskuterede, hvad UUV egentlig var uden helt at vide det og altid endte med, at det måtte være noget med at slagte en ged.

Her mange år efter er det gået op for mig, at der stadig ikke er nogen, der ved, hvad det drejer sig om, og det er i sig selv en rigtig god grund til at fjerne den. Selv lærerne er stadig forvirrede. De ved dog, at det fungerer dårligt i praksis rigtig mange steder.

Folk roder rundt og tror, at det er alt fra skakspil til bevægelse, hvilket er både rigtigt og forkert. Grunden til, at ingen kan finde hoved og hale i det hele, er, at understøttende undervisning er et kunstigt fag. Egentlig handler det om faglig fordybelse og alt det, som man kan supplere sin daglige undervisning med. Altså alt det som faglærerne gør i forvejen i større eller mindre udstrækning. Altså det som en lærer i den danske folkeskole er ansat til. Det kan være alt fra at arbejde med klassefællesskabet, lave matematikøvelser eller få besøg af en gæstelærer. Jeg gentager: Altså det som er lærernes arbejde hele tiden. Hver dag. Derfor kan ingen stadig helt svare på, hvad det er, for det er jo “bare” lærerliv. Det bliver derfor fuldstændig afhængigt af den enkelte lærer, der varetager undervisningen og dermed får flere timer til sit respektive fag – sådan groft sagt. Derfor kan man heller ikke helt vide, hvilket fag, der bliver undervist mere i på de enkelte skoler. Nogle steder bliver timerne brugt til lektiehjælp af mere eller mindre linjefagsuddannede lærere, og indimellem kan de også være varetaget af en pædagog, og så er det igen et andet fokus. Nu har man heldigvis fået øje på, at UUV må afgå ved døden. I den forbindelse kan skoledagen blive lidt kortere, hvilket er klogt og et lille skridt i den rigtige retning. Resten af tiden kan blive omlagt til mere naturfag, så alle børn har det samme fag fremfor lotteritimer. Om det lige skulle være naturfag er en anden diskussion.

Kommentarer