Skolen kan bryde negativ social arv

Det er med stor bekymring, at jeg oplever desperate forældre i hobetal afsøge privat-og friskoleområdet som aldrig før. Privatskoler midt i byerne har så store ansøgertal, at de kunne oprette en tilsvarende naboskole imorgen og stadig have ventelister. Selv har jeg sat mit barn i en vidunderlig friskole, som er et tilvalg af det lille værdifællesskab mere end et fravalg af folkeskolen.

Alligevel føler jeg et stort behov for at hjælpe folkets skole. Dels efterlader jeg ikke bare de tilbageblevne på perronen, fordi jeg selv har mit på det tørre. Dels er folkeskolen både vigtig for den nationale sammenhængskraft og for privatskolernes fortsatte overlevelse, som vi kender dem samt ikke mindst mulighederne for at bryde med negativ social arv.

Problemet er – som jeg har påpeget i årevis – at mønsterbryderne trækkes op i den positive spiral, når de spejler sig i ressourcestærke elever. Med andre ord bryder de lettere den sociale arv, når de har kammerater med tykke bøger i bogreolen. Det er klart, at folkeskolen på den ene sidde er udfordret af en boligpolitik, der i årevis har samlet mennesker med de samme udfordringer i boligblokke af beton. Børn med negativ social arv er derved efterladt til at spejle sig i andre børn, der heller ikke kender de kulturelle og sociale koder. En gratis uddannelse er ikke meget værd i sig selv, hvis man ikke har lært at begå sig i de for nogen meget krævende uddannelsesmiljøer.

Men boligpolitikken fejler ikke alene. Børn med positiv social arv rives ud af folkeskolen med en steppebrands hastighed, fordi deres forældre stiller nogle helt andre krav til skolen, end det som den i øjeblikket kan levere. De vil have kortere skoledage og mindre test og måling. Medmindre selvfølgelig at de har købt fortællingen om benhård faglighed og individuel kamp som eneste fremtidige overlevelsesfidus. I så fald tør man jo heller ikke at overlade sine børn til underfinansieret inklusion og semisympatiske projekter for mønsterbrydere.

Hvis vi skal hjælpe børn ud af negativ social arv, skal vi stoppe ressourceflugten fra folkeskolen nu. Det gør vi blandt andet ved at se på de elementer, som forældrene flygter fra. En god ide er at starte med at bakke ministeren op i forsøg med kortere skoledage, men det er slet ikke nok. Der skal ske mere, og det skal gå hurtigere.

Kommentarer