skrid hjem, hvor du kommer fra!

For nogle år siden kom en af mine døtre hjem fra skole og var ked af af det. “Du ved jo ikke engang hvor du kommer fra”, havde en klassekammerat sagt. Med gener, der er lidt danske, lidt græske og lidt fra Schweiz, mente hun jo nok, at hun var lidt af det hele. Det var lidt svært for de andre børn at forstå. Man må dog være NOGET.

Mine døtre har hud, der er hvid som sne, hår der changerer fra askeblond til leverpostej og øjenfarve, der er ligeså ubestemmeligt som den grågrumsede limpopoflod. De ser danske ud. I deres identitet er de dog kun danske til det øjeblik, hvor de ser de schweiziske alper eller en græsk terverna. Deres identitet er en identitet med en ben i 3 lejre: Den danske, den græske og den schweiziske.

Det er engang imellem sket, at jeg har haft elever, født og opvokset I Danmark og med dansk statsborgerskab, der mente, at de ikke var danske.
Det har jeg set som en integrations udfordring. “Jooo, min ven. Jeg forstår at du er muslim, og jeg forstår, at du er Iraner, Tyrker eller Iraker, men du er OGSÅ dansk”. Som med mine piger, er du lidt af det hele.

I dag forstår jeg de elever bedre. Hvordan skal de kunne se sig selv som danske, når de bliver mødt som fremmede ?

Dansk som andetsprog er mit fag. Jeg følger derfor så godt med, som jeg kan og jeg læser så mange artikler som muligt, der omhandler flygtninge og integration. Jeg læser også kommentarsporene til artiklerne. Tonen er ofte urimelig hård.
“Skrid hjem, hvor I kommer fra”, “De er ikke danskere – og de bliver det aldrig”. Det sker, at danskere “med anden etnisk baggrund”, på saglig og fornuftig måde argumenterer imod ved at bemærke, “jeg er dansk. Jeg er født her. Jeg skriver og taler dansk. Jeg er statsborger i det her land”, men ofte er der ikke noget at gøre. Det segment jeg kalder kronhjortsegmentet (de brøler ligeså højt som kronhjorte I brunst), brøler bare højere “ I er ikke danskere – og I bliver det aldrig”. Tredje gang brøler de I versaler “ I ER IKKE DANSKERE OG I BLIVER DET ALDRIG”.

Jeg forstår mine elever bedre nu. Jeg forstår godt, at det er svært at føle sig dansk, når man bliver bliver mødt som “fremmed”.

Kære kronhjortesegment

Er I godt klar over, at I ødelægger mit integrationsarbejde ?

Kommentarer