To lærere i undervisningen gør en forskel

Flere elever i min 5. klasse synes, at dansk er svært. Heldigvis er vi to lærere i dansktimen hver onsdag. I sidste uge tog jeg tre elever med på biblioteket. Det er tre elever, som alle er svage læsere. Vi satte os godt til rette ved det lille bord. ”Det var blevet mørkt, fuldmånen skinnede stærkt og fremkaldte en masse skygger.” Jeg læste en gyserhistorie højt for dem. De skiftedes til at finde uhyggelige ord i teksten, og jeg hjalp dem med at skrive et gyserdigt.

Sofie kunne ikke komme i gang med sit digt. Hun syntes, det var svært, men sammen fik vi skrevet et lille digt, som hun læste højt for de tre andre. Jeg kunne se, at hun smilede, da hun var færdig med oplæsningen. Imens vi sad på biblioteket, arbejdede resten af klassen i klasselokalet, og jeg var helt tryg ved, at eleverne kunne få hjælp af min kollega, hvis der var noget, der var svært.

Jeg går fra sådan en time og føler, at alle elever rent faktisk har fået noget ud af undervisningen. Når vi ikke er to voksne, skal Sofie som regel på toilettet, eller også bliver hun ked af det og giver op.

To voksne i undervisningen er for mig helt afgørende for elevernes læring og trivsel. At de føler, at de kan lykkes.

Og netop muligheden for at være to lærere i undervisningen blev større i slutningen af januar. Her indgik et bredt flertal af Folketingets partier et forlig, som giver skolerne friere rammer til at tilrettelægge skoledagen. Og mange tak for det. Det er et lille skridt i den rigtige retning. Men det betyder altså ikke, at der ikke er plads til forbedringer.

Nu er det vigtigt, at kommunerne bruger den mulighed, de har fået til konvertere understøttende undervisning til timer, hvor der er to voksne.

Jo flere lektioner, hvor der er to voksne tilstede, jo flere lektioner kan vi undgå, at der sidder børn, som føler sig overset. Jeg kan øge elevernes trivsel og faglighed ved at give dem den hjælp, de har brug for. Næste tirsdag kan det være Sofus og Jakob, der har brug for hjælp til at bøje udsagnsord.

Forliget giver mulighed for, at to klokketimer kan konverteres til timer med to voksne. Det er ikke alverden. Jeg så gerne, at der var tale om endnu flere timer. Eleverne har brug for dem, og sat på spidsen kan man sige, at én time med to lærere er bedre end to timer med én lærer.

To voksne giver langt mere kvalitet, tryghed og læring i undervisningen, og hvis man prioriterer flere timer med to voksne, kan vi samtidig gøre skoledagen kortere. På den måde vil eleverne opleve en mere meningsfuld skoledag, hvor der er tid og plads til at lære og være.

Kommentarer