Tomme meningstønder buldrer mest

Alle har en mening om alt. Det er tilladt i et demokrati, der hylder ytringsfriheden. Problemet opstår først, når tomme meningstønder buldrer mest og taletiden i medierne ikke går til de, der ved mest, men til de der kan meningsbuldre de mest outtrede og bizarre holdninger ud – og gøre det uden at have indsigt og viden.

Her står folkeskolen hårdt for skud. Lærerne står for skud – og vores elever står for skud af tomme meningstønder.

I deadline d. 21. Oktober, var det vores tosprogede elever, der fik en tur af tomme meningstønder. Laura Lindahl buldrede, som kun en meget stor og tom tønde kan buldre.
Tolkebistanden skal fjernes efter 3 år i Danmark. Både fagpersoner på folkeskoleområdet og fagpersoner i lingvistik, måtte se sig overset i debatten. Det kunne nu ellers have været interessenat at se, hvad mennesker med viden bag holdningen havde at sige, men det måtte vi som seere undvære.

Om staten skal betale for tolkebistand eller ej, er en helt legitim politisk holdning. Pengene skal prioriteres – og i prioriteringen har meningstønderne deres rette plads.

Meningstønderne har derimod ikke deres rette plads, når de som Laura Lindahl udtaler, at forældrene skal have incitament til at tale dansk i hjemmet – for tales der dansk i hjemmet, bliver eleverne dygtige til dansk.
Det er en faktuelt forkert holdning. tosprogede elever bliver ikke dygtige til dansk, når der tales dansk i hjemmet – tværtimod.
Det er vigtigt for børns sprogudvikling, at der tales og sprogstimuleres på modersmålet. Forældrene skal opfordres til, at læse bøger på modersmåles højt for deres børn. Lave sanglege på modersmålet. Fortælle om verden omkring dem på modersmålet. Forklare og tale om illustrationerne i skolebøgerne på modersmålet.

Alt det ved vi på grund af forskning omkring sprogindlæring. Mange års forskning.

Mit arbejde og mine kollegers arbejde ville blive betydeligt lettere, hvis tomme meningstønder gad sætte sig ind i de emner, som de i landsdækkende medier får taletid omkring.
Vi ville i øvrigt også opnå, at vores to sprogede elever både ville blive dygtigere til dansk – og måske oveni købet selv – og i samfundet blive set på, som en ressource, der har fået den gave det er, at tale to og efter endt skolegang 4 sprog.
Tomme meningstønder – nu fyldt op med viden om de emner de udtaler sig om, burde ikke være for meget at forlange.

Kommentarer