Uddannelsesloftet er en katastrofe for Folkeskolen

På det sidste møde i Folketinget inden juleferien har politikerne mandag vedtaget det omdiskuterede uddannelsesloft. Det betyder, at muligheden for at tage flere uddannelser nu bliver indskrænket. (Altinget d.19/12 -2016)

Hvorfor er det en katastrofe for Folkeskolen? Læreruddannelsen er en mellemlang videregående uddannelse, og det betyder at en uddannet akademiker i fremtiden ikke ville kunne tage den 4-årige uddannelse på Lærerseminariet.

På mit tidligere lærerværelse arbejdede jeg sammen med en lærer, der var uddannet cand.scient.pol. en lærer der var cand.mag. i fransk og engelsk og en tidligere ingeniør. Tidligere har jeg været kollega med en biolog, en grafiker og en arkitekt. Alle meget dygtige og velansete kollegaer. Dygtige undervisere og formidlere – og ikke mindst kollegaer som var velfunderet i pædagogik og didaktik.

Alle havde på et tidspunkt ønsket et karriereskifte til folkeskolen og taget en læreruddannelse senere i livet. De har alle valgt folkeskolen til! Hvilken faglighed kommer de med? Først og fremmest kan de sammenligne med andre erhverv, de er enormt dygtige faglige og på mange måder ”nørder” i deres fag. På en måde som er enormt inspirerende i dagligdagen.

Kunne min kollega med baggrund som cand.scient.pol så ikke undervise uden en lærereksamen? Hun kunne undervise i faget samfundsfag, men ikke i dansk, historie eller kristendom. Hun vil gerne have hele Lærerprofessionen ind under huden – og det fik hun ved at tage en lærereksamen, hvor hun kunne fordybe sig i didaktik, pædagogik og psykologi – og tage flere linjefag.

Fremadrettet ville kandidater kunne tage en meritlæreruddannelse. Den uddannelse er i min optik en ”lærerlight-uddannelse”, og den skal betales af den studerende selv.

Allerede nu har kommunerne svært ved at tiltrække og fastholde uddannede lærere. Der er færre ansøgninger til stillingerne, og på min skole har geografiundervisningen indtil for nyligt været varetaget af en pensioneret lærer på 73 år. Det har simpelthen været umuligt at ansætte en uddannet geografilærer. I Kalundborg kommune er hver 4 lærerstilling besat af en ikke-uddannet lærer. Det billede skulle nødigt sprede sig til resten af landet.

Vi skal fortsat have en Folkeskole med solid faglig substans, med høje faglige ambitioner på elevernes vegne og fremadrettet skulle Læreruddannelsen gerne kunne tiltrække de dygtigste studerende. Nogle af disse vil ikke kunne vælge lærerfaget i fremtiden – og det er en katastrofe for skolen og eleverne.

Kommentarer