Velkommen i børnehaveklassen – du er dumpet

Jeg kan tydeligt se det for mig. Nærmest som i et mareridt.
Martin på 6 år sidder ved bordet, mellem mor og far. Han kigger betuttet ned. Hvem har nogensinde brudt sig om skole/hjem? Martin har gået på den lokale folkeskole i et halvt år, og han synes det er sjovt. Her får man mange nye venner.
På den anden side sidder jeg. Læreren.
”Martin du er en sød dreng, med mange venner, og det virker til at du har det rigtig godt i klassen.
Men desværre, har du ikke bestået børnehaveklassens stoptest. Dit sprog er ikke godt nok. Så du er dumpet børnehaveklassen og skal gå om”.

En besked sat på sidsen nuvel. Men får Liberal Alliance gennemført deres forslag, om stopprøve i børnehaveklassen, er det meget vel sådan fremtiden kan se ud.
For en lærer som mig, der hele den første tid af min lærergerning, har arbejdet med flersprogede børn, løber det her forslag mig koldt ned af ryggen, og rammer mig lige i hjertet.
Hvilket barn bliver motiveret til at lære og gå i skole, ved hjælp af en stopprøve? Og hvilket barn får selvtillid til at udvikle sig selv og sit sprog ved at blive stemplet og dumpe, allerede i den første tid i folkeskolen?

I et skolesystem hvor vi allerede i dag, er præget af en test og præstationskultur, presser vi allerede vores børn og unge, langt mere end nødvendigt. Politisk stilles der så høje krav til præstation og niveau, at andre ,af folkeskolens vigtigste opgaver bliver sat i anden række.
Nemlig at danne børn og unge, til at indgå som en del af samfundet, og hjælpe dem i retningen mod at udvikle sig som menneske.
For mig er børnehaveklassen et år, med fokus på især det sociale. At lære at være en del af et fællesskab, at lære at være på en skole med andre børn, at lære hvad det i det hele taget vil sige at gå i skole. Ikke et år hvor man skal komme ud med et 12-tal eller et godt resultat i en nationaltest. Børnehaveklassen er et år, til at sikre tryghed, ro og basis for indlæring.

Når Liberal Alliance vil indføre stopprøve i børnehaveklassen, bliver jeg gal og ser en fuldstændig misforstået opfattelse af vores fælles folkeskole.
Liberal Alliance sætter spot på de flersprogede elever, og ser dem som børn med en udfordring. Ikke som børn med en ekstra ressource.
I stedet burde de her børn, ses som en kæmpe kompetence for folkeskolen, og som nogle elever hvis evne til at tilegne sig nye sprog er enorm. Men det er ikke det Liberal Alliance ser.

Jeg ser børn som enten er kommet til – eller opvokset i Danmark. Som suger oplevelser og læring til sig. Som rigtig gerne vil, og brænder for at blive dygtigere. Børn hvis indlæringskurve er så stejl, at det gang på gang, kan overraske mig hvor gode de er til at lære.

For mig at se, er løsningen klar og tydelig. Der skal ikke puttes flere test ind i folkeskolen, og slet ikke i børnehaveklassen. I stedet skal der fokus på flere voksne i klasserne, fokus på tosprogsundervisning og øget tid og muligheder for samarbejde med børnehaverne.
Flere tests i folkeskolen, vil få alt for alvorlige konsekvenser for vores børns fremtid. Folkeskolen skal ikke være et sted der bryder ned, men bygger op.

Så kære Liberal Alliance – velkommen til virkeligheden i den danske folkeskole – Her er I dumpet!

Kommentarer