Vi står i protest – vi lægger os i afmagt

Jeg fryser og har sovet næsten hele weekenden, det er ordene jeg mødes af mandag morgen,  når jeg siger godmorgen til en kollega. Ej men du skulle da være blevet hjemme. Jo men der er jo lige de digte, der skal øves, billederne til digterdagen. Jeg vil jo, at den digterdag skal blive en god oplevelse, så eleverne kan gå stolte ned af scenen. Så må jeg se, om jeg stadig har det skidt efter onsdag.

Det vel og mærke mandag morgen efter en weekend, hvor læreres øgede fravær er blevet forklaret som en protest mod en ny reform og ikke mindst en lov 409, der for mange føles som et overgreb. Et overgreb, der blev krydret med påstande om dovne lærere, der ikke arbejdede de timer de skulle, og som satte deres fritid over elevernes læring.

Ja vi protesterer, vi slår ud i luften mens vi gentager: vi har ikke nok tid til at opretholde sidste års kvalitet i undervisningen. Men samtidig med vi protesterer, kæmper vi hver dag ude på skolerne for at gøre det så godt som muligt. Vi vil fremtrylle den bedste mulige undervisning. Vi vil nå mest muligt i den tid, som ikke er øremærket, det vil blandt andet sige; når vi sidder på vores pind og forbereder, skriver til forældre, laver elevplaner, holder samtaler, laver fælles forberedelse, holder teammøder, laminerer, og kopierer.

Skulle vi blive hjemme i protest, skulle vi ubevidst opleve feberen lidt højere, skulle vi tale os til en stress, fordi vi vil protestere?

Kære Niels Egelund det vi protesterer over er jo vilkårene for alle parter på skolen også eleverne, og hvem rammes når vi bliver hjemme: eleverne.

Til trods for vi blev lagt ned for derefter at blive kørt over, til trods for vi har måtte lægge ører og øjne til en smædekampagne om vores fag, til trods for vi er blevet mistænkeliggjort. Så føler vi stadig et ejerskab og et ansvar for vores arbejdsplads, for vores elever og deres læring.

Vi bliver stående på vores ben i protest, for vi vil levere, vi vil undervise, vi vil være lærere. Vi lægger os derimod ned i afmagt.

 

 

Kommentarer