Vores børn har ingen chance for at håndtere de tablets, vi giver dem

Vores børn har ingen chance for at håndtere de tablets, vi giver dem

Børn får udleveret tablets og computere helt nede i indskolingen og får dermed adgang til alt – før de har lært færdselsreglerne.

8

Så havde vi sidste weekend atter en sag, hvor en ung pige appellerer til at få stoppet delingen af private nøgenfotos på internettet. En krænkelse, der desværre bliver mere og mere almindelig og med så vidtrækkende konsekvenser, at det næsten er svært at begribe.

Der er en markant stigning i anmeldelser af hævnporno og seksuel mobning. Børn helt ned til skolestarten bliver lokket til at dele letpåklædte billeder på nettet, og i flere lande har man direkte sammenkædet fænomenet med selvmord.

LÆS OGSÅ Medieforskeren: Tablets gør ikke børn asociale

Man kan spørge sig selv, om det moralske kompas er slået helt i stykker hos de mennesker, der deler den slags billeder. Eller om det er teknologiens muligheder, der vanskeliggør opretholdelsen af sund fornuft. Når først man har delt noget uden at tænke sig om, eskalerer det jo på få minutter og kan ikke trækkes tilbage. Det var lettere i gamle dage, hvor man først skulle bruge otte dage på at fremkalde et foto og derefter skrive et brev, vedlægge billedet, betale en dyr porto og så stadig kun kunne sende det til en person ad gangen.

Uanset svaret står vi voksne over for en særdeles stor udfordring i at lære vores børn at begå sig digitalt. Et hurtigt scroll ned over Facebook viser, at vi ikke engang er for gode til det selv. Men vi har dog en platform og en mere moden hjerne, som nu må tage ansvar for den håbløse netadfærd. Derudover må vi fortsat diskutere, hvornår man er udviklet nok til at skulle forholde sig til alle de modbydeligheder, man kan støde på på nettet. Vi er jo ikke i tvivl om, at man skal have en vis alder, før man drikker sig fuld. Ifølge Sex og Samfund taler cirka hver femte forælder aldrig eller sjældent med deres børn om at dele billeder eller andre vigtige emner på de sociale medier.

Det var lettere i gamle dage, hvor man først skulle bruge otte dage på at fremkalde et foto og derefter skrive et brev, vedlægge billedet, betale en dyr porto og så stadig kun kunne sende det til en person ad gangen

Pia Henriksen

Her har de offentlige institutioner et kæmpe ansvar. Det er mig en gåde, at børnene får udleveret tablets og computere helt nede i indskolingen. Man giver dem et redskab med adgang til alt i verden, før de har lært færdselsreglerne. Kaster dem for internetløvernes ubarmhjertighed. Lader dem bruge skærmene hjemme og uden voksenopsyn. Det svarer jo til, at man giver et lille barn en løbecykel og sender dem alene ud i trafikken uden at tale om hverken rød eller grøn mand først. Samtidig bliver både lærere og pædagoger instrueret i, hvordan de skal arbejde med digitale læringsmål. Der er en fuldstændig hysterisk tilbedelse af den it-baserede læring, mens den digitale dannelse stadig er abstrakt. Det svarer jo til at skulle lære barnet på cyklen at køre på baghjulet og uden hænder, mens det fortsat begiver sig alene rundt i trafikken. Det er øredøvende bekymrende. Alle lærere og pædagoger burde have trivsels- og dannelsesperspektivet som deres primære it-opgave. Men den lille umodne hjerne svigtes. Efterlades alene på perronen. Børnene må klare sig selv.

LÆS MEREHjerneforsker: Skærmen udvikler ikke børns empati

Vi lever i en tid, hvor det er nødvendigt at tale om mikroaggressioner. Vi er gennemsyret af en løftet moralsk pegefinger, i forhold til hvad vi må sige og mene om andre mennesker. Hvordan vi bør opføre os inden for nogle fastlåste normer. Samtidig overvåger vi vores børn ned til mindste bevægelse, men når det kommer til, at de frit kan kravle ind i et gabende sort internethul, sidder vi helt ubevægelige.

De fleste af os kan godt se det groteske i at leve et Joakim von And-liv, hvor man sidder og tæller sine guldmønter i en tillukket pengetank, mens børnene leger bag vagtværn og tjørnehække. Vi korser os også til juletid, når Scrooge ruller over teaterscenerne og ofrer selveste kærligheden til fordel for selvoptaget grådighed.

Tv-programmer lærer forældre at begrænse deres børns onlineforbrug, og lærerne får lange mails fra bekymrede forældre, der oplever ulykkelige, mobbede børn eller bare børn, som ikke længere er i stand til at løsrive sig fra deres skærm

Pia Henriksen

Alligevel er der et eller andet i os, der imponeres lidt, når vi får uddelt dyrt elektroniklir helt kvit og frit. Jamen, det var da også flot, at skolen udleverede en tablet til alle børnene i 0. klasse. Altså sådan helt gratis. Efterfølgende er det en kamp fra morgen til aften at lave regler for den nye dopaminudløser, som ingen kan leve med, men åbenbart heller ikke kan leve uden.

Tv-programmer lærer forældre at begrænse deres børns onlineforbrug, og lærerne får lange mails fra bekymrede forældre, der oplever ulykkelige, mobbede børn eller bare børn, som ikke længere er i stand til at løsrive sig fra deres skærm. Smid den dog ud, får man lyst til at skrige. Mærk befrielsen ved at kyle den i skraldespanden, og se så dit barn i øjnene. Lav rigtige tredimensionelle perleplader, og farv inden for stregerne i malebogen – sådan i virkeligheden. I det mindste indtil der ligger en klar plan for, hvordan og hvornår de kære små skal lære at begå sig (alene) i cyberspace. Og se så at få den digitale dannelse på skoleskemaet, så vi forhåbentlig kan få færre ulykkelige unge med uoverskuelige billeddelinger på nettet.

http://politiken.dk/debat/ECE3093708/vores-boern-har-ingen-chance-for-at-haandtere-de-tablets-vi-giver-dem/

 

Kommentarer